Co to jest martwy piksel?

Sterowanie wyświetlaczem LCD wymaga wyprodukowania milionów tranzystorów dla każdego panelu. Ograniczenia procesu produkcyjnego doprowadzają czasem do powstania martwych pikseli. Z użytkowego punktu widzenia martwy piksel/subpiksel jest to struktura ciekłokrystaliczna pozbawiona sterowania. Może przyjąć jedną z dwóch form: "świecić" ciągle lub nie "świecić" wcale. Uszkodzeniu może ulec cały piksel, mamy wówczas do czynienia z czarnym punktem widocznym, gdy wyświetlany jest jednolity obraz w skali szarości, lub białym widocznym na ciemnym tle, lub uszkodzony może być jeden ze składowych piksela, tzw subpiksel widoczny jako czarny lub kolorowy punkt na jednolitym obrazie w kolorze czerwonym, zielonym lub niebieskim. Przyjęta przez większość producentów specyfikacja na podstawie normy ISO 13406-2, dopuszcza istnienie 2 uszkodzonych pikseli (2 jasnych lub 2 ciemnych) lub 5 subpikseli. W sytuacji gdy martwe piksele są skupione w jednym miejscu, rozpatrujemy wówczas kwestię odległość martwych pikseli od siebie. Dopuszczalne jest wystąpienie 2 pikseli lub subpikseli w klastrze 5x5 pikseli. Wartości te są podane w odniesieniu do 1 mln pikseli.

Last Updated: 17-11-2010 18:40:49