Dlaczego kalibrujemy monitory do 6500K, skoro balans bieli aparatów do światła dziennego wynosi 5000K?
Są dwa wytłumaczenia. Pierwsze proste:
Cała fotografia, maszyny, przestrzenie, typowe ustawienia ekranów są oparte o 6500K i tak trzeba ustawiać.
Drugie skomplikowane:
Nasze receptory wzrokowe nie widzą konkretnego światła, tylko jego złożenie. Biel można uzyskać z rozmaitych kombinacji długości fali. W przypadku idealnym zawsze jest to biel, a odpowiedni balans między promieniowaniem o różnych długościach fali można uzyskać na nieskończoną ilość sposobów. Jednak nasza percepcja idealna nie jest i nasze odczucie bieli trochę się waha. Tak się złożyło, że widmo monitora operujące mniej więcej na pikach czerwonym, zielonym i niebieskim tak dobrane, że tworzą biel odpowiadającą temperaturze barwowej ok 6500K, powodują wrażenie bieli słońca o temperaturze barwowej ok 5000K.
Masz pytanie, wątpliwości albo sugestie do tego artykułu? Wyślij wiadomość