Nowa era w kalibracji.
Rok 2011 będzie można bez wątpienia nazwać przełomowym w dziedzinie jakości wyświetlania koloru, a to za przyczyną firmy EIZO, która jako pierwszy producent na świecie, udostępniła oprogramowanie do sprzętowej kalibracji niemal wszystkich swoich monitorów. Do tej pory, ten rodzaj korekcji był zastrzeżony wyłącznie dla serii profesjonalnej ColorEdge (CG) i nieprodukowanej już CreativeEdition (CE). Obecnie będzie można w podobny sposób kalibrować monitory klasy uniwersalnej i półprofesjonalnej. Formalnie, co prawda już jakiś czas temu firma NEC przetarła szlak sprzętowej kalibracji monitorów nie zawodowych, ale w odróżnieniu do EIZO sprzętowo można kalibrować tylko część monitorów, serie P i PA, a ponadto oprogramowania do tego celu nie można kupić ani używać poza USA. Oprogramowanie EIZO w zestawie EasyPix2 będzie dostępne w Polsce jeszcze w pierwszym kwartale 2011r.

Czym się różni kalibracja sprzętowa od programowej?
Powszechnym nieporozumieniem jest twierdzenie jakoby sprzętowa kalibracja oznaczała użycie "sprzętu" w postaci kalibratora. W rzeczywistości kalibracja sprzętowa polega na skorygowaniu monitora czyli sprzętu zamiast modyfikowania działania sterownika karty graficznej, czyli programu. Korygując tablicę koloru karty graficznej maskuje się tylko problemy, wprowadzając poważne skutki uboczne w postaci zubożenia dostępnej palety barwnej. Skutkiem tego, na ekranie, pojawiają się niepożądane przebarwienia w szarościach oraz pogarsza się płynność przejść tonalnych. Wynika to z faktu, że karta graficzna dysponuje stałą paletą i nie można "podmienić" niewłaściwie wyświetlanych odcieni. Korekcja jest jedynie przez ograniczenie grup odcieni nieprawidłowo reprodukowanych przez monitor. Forma dokonywanych zmian jest w zasadzie degradacją i formalnym nadużyciem jest nawet słowo "korekcja". Kalibracja przez modyfikację działania monitora jest korekcją w pełnym tego słowa znaczeniu, gdyż niwelujemy przyczynę problemu.

Czy to naprawdę widać?
Widać. Oczywiście w mniej wymagających zastosowaniach, np wyświetlania zdjęć z wycieczki do ciepłych krajów różnica będzie znikoma, ale przy trudniejszych, przygotowaniu zdjęć zawierających istotne detale w cieniach, światłach, kolor skóry, szarości różnica jest znaczna. Z uwagi na to, że w tej recenzji nie sposób na Państwa monitorze pokazać jak wyświetla dobrze i źle skalibrowany monitor, posłużę się wykresami jasności na przykładzie EIZO S2433W. Wykresy przedstawiają na osi poziomej odcienie od 0 (całkowita czerń) do 255 (pełne nasycenie) dla każdego kanału RGB. W osi pionowej odcienie jakie rzeczywiście uzyskujemy na ekranie. W idealnym przypadku jeśli monitor nie zniekształca wyświetlania wykres powinien być linią prostą 45stopni. Wszelkie odchylenia oznczają że żądany odcień jest w jakiś sposób przesunięty w osi jasności względem teoretycznego który "wychodzi" z karty graficznej.

Więcej informacji i praktyczne przykłady: http://mva.pl/viewtopic.php?f=21&t=222

Usługa korekcji monitorów w opisany wyżej sposób jest juz dostępna w naszej firmie: Usługi kalibracji